PENGUMUMAN

ZANAZ HOME BIZ is now located at JALAN LAHAT, GEORGETOWN, PENANG. layari http://zanaz70.blogspot.com/


Thursday, January 21, 2010

FAREWELL BRUNCH

wah apakah ini?? nama minuman ni...smtg Volcano le..tak ingat dah ordered by my fren nik. nampak cam menarik tu yg amik gambar tu. rasa wa pu ci tau, lupa nak tanya nik. aceli ni kwn2 ajak brunch kat bangi kopitiam. aritu Zaidah ngan Ita yang belanja hehehehe ku ngan nik...menikmati kik kik kik. tq very much zaidah and ita...terharu gituk....
niway bukannya sesi nak menikmati makanan tapi lebih kepada sesi bergelak ketawa hahahaha.
tak puan bergelak ketawa kat situ...ada ati lagi nak bergelak ketawa kat umah nik plak the following week hehehe. kejadian ni berlaku last sunday 17/01.
ni yg ku ode...ntah le...nama nya apa , tak ingat. tp mee kicap pun sesuai gak le...ni pun dlm kategori...tak teringat langsung dah nak makan lagik hahahaha.

ni lah umat2 yg bergelak ketawa kat bangi kopitiam tak hingat nak balik2 nih hahaha. lihatlah betapa tembamnya pipi ku...uwarrghhhh bila zaman le ku nak slim sikit... dlm dok penat pack barang pun...makan ok je... got to do smtg ni...

Wednesday, January 20, 2010

restoran chico seksyen 9, bdr baru bangi




ni dinner ku ngan anak2 few weeks ago. restoran ni nama chico kot kalau tak silap. dekat je ngan umah...sederet dgn kedai Manjaku kat seksyen 9 ni. kedai ni ada masakan melayu dan cina. kedai ni owner dia org islam le so halal le kan.
anyway...to our taste..tak cukup kaw lagi...penangan tak cukup kuat...tak rasa nak gi lagi pun hehehe. nak tau camna rasanya korang gi le rasa sendiri. taste ku ni tak leh amik kira....cerewet tahap gaban hahahaha... susah nk cari makanan or kedai yg ku betui2 suka kik kik kik masak sendiri pun pun tak suka gak kekadang kui kui kui

Sunday, January 17, 2010

lunch for syairah's frens

lunch ni requested by syairah's frens especially athirah...ari2 tumpang dok sebut2 koey teow ladna...since kami dah nak pindah so ku pun wat le lunch ni untuk derang.. tapi koey teow ladna sudah tukar...jadi koey teow hailam le plak...luckily they still liked it. and syukur alhamdulillah...they asked for smtg as easy as this for me to cook for them kik kik kik. side dishes ku wat cream puff dgn chocolate custard and potato salad...seme yg simple2 je...
ni keadaa meja sebelum di terjah kah kah kah

ni le rupa kanak2 riang ...yg belang tu syairah, then hezrina and nawal. yg berbaju sekolah amirah, then athirah dan yg nak tonggang ribena sebotol tu syakira. dan ni le rupa meja setelah dilanggar todak kuang kuang kuang

remaja2 ni memang riang beraksi dengan makanan dan minuman....

yg tiga sebelah sana tu sibuk membincangkan sesuatu yg lagi 3 ni plak suka beraksi depan kamera hahaha... congrat to all of them..seme berjaya dgn 8As, 7As and 6As in PMR. semoga persahabatan mereka berkekalan...
to all the girls...nanti datang le lawat syairah kat penang yek...kita makan2 kat penang plak tauuuuuuuu

Friday, January 15, 2010

RUMAH & APARTMEN UNTUK DISEWA

HARAP MAKLUM KEDUA2 BUAH RUMAH KAT BAWAH NI TELAH DI SEWA.

salam,

RUMAH DAN APARTMENT UNTUK DISEWA - BDR BARU BANGI & PENANG

BANDAR BARU BANGI, SELANGOR
double storey house -end lot
4 bilik tidur
3 bilik air
berdekatan dgn masjid al hasanah bandar baru bangi
terletak di pusat bandar, Bandar Baru bangi
dekat dgn tol plus sg besi-seremban (exit kajang atau exit bangi - about less than 10 mins drive
)


BUKIT GEDUNG, PENANG
3 Bedroom apartment
2 baths
near to wet market, surau, Giant, hospital, clinics, banks etc


pada yg berminat sila hubungi ku ros@zana di 0129102655 atau emel zanaz70@yahoo.com

Monday, January 11, 2010

bday adam

emmm kejap je..dah 7 tahun umur adam. dulu masa ku babysit dia umur dia baru 3 bulan, masa tu kami kat jepun. masa tu fiza, mama adam, baru mula nak kerja, abah adam plak anjang masih belajar lagi. ku pula ikut hubby sambung belajar kat jepun. so ku sempat le jaga adam lebih kurang setahun...dari baby ke toddler tu...ku lalui seme proses pembesaran adam...he was a handsome baby.

ni je satu gambar yg ku sempat amik masa kat umah derang semalam. puas ati le adam, fiza pun legaa le kot, coz utang dh berbayar hahaha...bukan utang apa le...adam has been complaining to fiza , yg mama ngan mak ros, bila bday hani (adik adam) buat kek banyak, panggil kawan2 segala, tapi bday adam sebelum ni cuma beli bday kek skit je kat kedai lepas mama balik keja. macam2 budak2 skarang, demand hebat2. ni pun bday present dia hp desktop computer lagik...
ni black forest yg ku saja terai wat...not to my taste/satisfaction lagi... bawa gi umah fiza gak cuppies ni.

antara juadah yg fiza hidang ...domino pizza, kfc and bihun goreng.


fiza ode baby cistat gak.

kek ben 10 untuk adam.

Sunday, January 10, 2010

PROMOSI BABY CISTAT & TIRAMISU CUPPIES

PROMOSI SEBELUM KU PINDAH KE GEORGETOWN PENANG HUJUNG JANUARI 2010.

PROMOSI BERMULA DARI 12 JAN - 16 JAN 2010
SILA BUAT TEMPAHAN SEBELUM 10 JAN 2010.
SELF PICK UP ONLY AT SEKSYEN 9 BANDAR BARU BANGI.
FOR MORE INFO KLIK HERE

tq.

Friday, January 8, 2010

apa cite nih...

not much to tell...ni kami gi outing ngan eva dan eli. gi jenjalan kat time square.
daging black pepper...perghhh lagi byk black pepper lagi sedap wei. kena dgn nasi panas2 memang lupa segala diet.... niway ku jarang skali beli daging, sebulan sekali pun lum tentu. especially sejak hubby tak ada...coz sejak hubby tak dok skali nih, ku jarang gi pasar tani, pasar malam or wet market. ku gi beli ikan, ayam dan udang kat kedai runcit yg jual benda2 ni seme. ku slalu wat marketing kat kedai cempaka kat seksyen 8. seme ada, lauk2, sayur2 cuma daging segar je tak ada...so sebab tu le jarang beli daging.
resipi??? emmm campak je... niway lebih kurang cengini le... sori le yek..ku masak malas nak sukat.

daging black pepper
1/4 kg daging - dihiris nipis
2 sdb - 3sdb besar lada hitam yg telah di tumbuk kasar
1 1/2 ulas bawang besar - 1 ulas di potong bulat atau wedges
2 cm halia - diketuk
2 ulas bwg putih - diketuk
4 biji cili api - diketuk (optional)
3 sdb sos tiram
1/2 biji lada benggala - ptg le camne suka
caranya:
1. ku blend 1/2 ulas bwg besar dgn 1 sdb lada hitam
2. perap daging 1-2 jam dgn bhn blend - (1 & 2 ni optional)
3. panas kan minyak dlm kuali, tumis bwg putih, halia dan cili api yg diketuk hingga layu
4. dah layu masukkan sos tiram dan lada hitam dan kacau sebati.
5. masukkan daging yg diperap dan masak hingga daging empuk.
6. bila daging dan empuk dan air dah agak kering baru le perasakan dgn garam
7. last skali baru masuk bawang besar dan lada benggala, kacau sebati dan tutup api. ku suka ladang benggala tu masih rangup...so kejap je la dimasak.

potato salad ni ku wat masa balik dok kat kubang semang dgn hubby. dinner kami anak branak masa tu potato salad dgn lamb chop. resipi lamb chop dah penah letak kan...so kali ni kasi resipi mudah untuk potato salad. sedap makan potato salad ni. kalau letak sausage pun sedap, tambah dgn fresh fruit macam apple ke pun ok gak. tambah kismis ke...dulu ku wat letak hirisan kurma segar...sedappp. niway letak le apa korang suka..brokoli ke, carrot ke...

potato salad
1. kentang dicuci kulitnya dan direbus hingga empuk.
2. dah empuk buang kulit dan dipotong mengikut citarasa tersendiri
3. celur brokoli dan baby carrot sekejap.
4. satukan seme bhn yg korang nak taruk dlm bowl.
5. tuang aja mayonis dan plain yogurt dan kacau sebati....taraaaaaaa dah siap, senang kan..





Thursday, December 31, 2009

lost world tambun

masa krismas baru ni on the way nak balik kg kami singgah main2 air kat lost world tambun. cuti sekolah kali ni...most bakers amik kesempatan cuti ni wat duit ku plak...the other way round. byk tempahan yg ku tolak sebab most of my time abis dok ulang alik antara bbbangi ngan kubang semang. so memang cuti kali ni ku tak byk baking, cuma skit2 aja. balik kg jgn cite le...sebulan berkali2 dok balik hehehe.

ni gambar kat petting zoo kat lost world tu...layan jer lahhhh


hubby ku tak join mandi. ku pun tak mandi gak..ku cuba gi main slide2 tu je...dah puas main dan jerit masa turun slide tu segala ku tak berendam lagi dah...ku terus gi salin baju. cuma dua beradik ni je yg berendam. tgk le si kakak tak brani turun dok je atas pelampung coz air dlm, dia tak pandai berenang. so irfan le tarik dia ke tpt cetek hehehe.

ni irfan punya turn pegang ular. masa baru sampai kami terus masuk petting zoo...masa tu syairah yg pegang ular, irfan plak tak brani. tapi seblm balik dia nak gi lagi skali petting zoo tu...so akhirnya...dia pegang juga ular tu.

PMR 2009

last month debaran keputusan upsr, alhamdulillah keputusan irfan cukup membuat kami sekeluarga tersenyum dan bahagia.

bulan ni plak lagi satu debaran, keputusan pmr syairah lak. masa keputusan upsr syairah dan irfan, my hubby tak ada bersama menanti saat2 keputusan di umumkan. tapi kali ni kebetulan plak my hubby cuti masa hari keputusan pmr di umumkan. ku memang ajak dia skali ke sekolah smk jalan 4 bandar baru bangi, untuk merasai debaran saat2 keputusan di umumkan. 10.30 am kami kuar dari rumah. irfan pun ikut sama kali ni. tapi lama juga menunggu lebih 1 jam baru le keputusan diumumkan. alhamdulillah sekolah smk jln 4 sekali lagi mencatat 100% lulus dan 76% straight As (yg ni tak pasti tapi kalau tak salah pendengaran ku cengini le peratus utk straight As) dan sekolah derang ni skali lagi dinobatkan sebagai antara sekolah cemerlang/terbaik utk keputusan PMR. Tahniah buat seme guru2 SMK Jalan 4 yg telah bertungkus lumus selama ini. kami sebagai ibubapa amat bangga dengan keputusan/pencapaian sekolah ini. memang tak sia2 usaha guru2 sekolah ni. kelas syairah hanya 3 org tak dapat 8As dan seorang tak dapat straight As namun still 8As coz amik xtra bhs cina. Syairah, Syakirah dan Huda alhamdulillah straight As. derang bertiga ni kira 3 stooges le ....form two derang dari kelas yg sama dan bila di naikkan kelas masa form 3, ketiga2 derang masuk kelas yg sama dan akhirnya tiga2 berjaya. i am so happy for this children. kawan2 syairah yg lain pun mostly scored 8As, ada a few yg dpt 7As and 6As.

ni lah rupa kanak2 riang hehehe...mana tak riang...scored straight As , sure le happy kan...nak2 plak setelah bertungkus lumus kan. ku dan hubby memang syukur dan happy sangat dgn pencapaian syairah. ni syairah dgn nawal (one of her good buddies). TAHNIAH BUAT SYAIRAH, SEMOGA KAKAK LEBIH SUKSES DIMASA HADAPAN.
ku tak amik byk gambar. agak gementar juga menanti keputusan tu. jadi tak ada mood amik gambar. gambar dlm memori je yg ada hehehe. kwn2 rapat syairah pun berterabur lepas keputusan di umumkan...masing2 happy so tak dpt nak kumpulkan mereka. my hubby punya le happy and he was so excited to get a present for her doter. yg syairah lak..jenis coool abis...papa jer yg excited giler hahahaha.

ari tu, kebetulan ku pun ada few orders to settle. pepagi bangun siapkan 1/2 dari tempahan then gi skolah amik result, then gi survey hp utk syairah (she lost her hp yg dia dpt for her good result in upsr sebelum exam pmr, so another hp plus cash if the price of hp less than the amt promised).
this is our lunch for that day. we had lunch at japanese restaurant Miyagi kat seksyen 9, bdr baru bangi. ini set nasi unagi. ku tak makan belut tapi makan unagi kah kah kah....niway unagi tu belut le.... lepas lunch balik umah, syairah helped me to settle another set of orders. petang kol 6 kami kuar cari dinner lak. for dinner, hubby bawa gi cyberjaya, kami makan kat restoran saba - makanan arab. kami order set lamb khabsah ngan chicken khabsah. kenyang gilosss ...syukur alhamdulillah atas rezki yg dikurniakan. balik umah tunggu customer amik tempahannya, sambil tu packed kain baju coz hari krismas pepagi lagi nak gi bawa bebudak ni gi Lost World kat tambun, ipoh and terus balik kg.

Friday, December 18, 2009

apam gula hangus


APAM GULA HANGUS

150g Gula Castor
100ml Air panas
70g Mentega ~ dicairkan
75ml Susu cair
1 biji Telur ~ dipukul sedikit
150g Tepung ~
1 sudu kecil Bicarbonate Soda ~ Ayak
Secubit garam ~
75g Gula Castor

Panaskan kukusan.
Cairkan 150g gula castor dengan api perlahan. Jangan sampai hangus nanti pahit.
Setelah gula cair, tuangkan air panas perlahan-lahan. ~berhati-hati ye~
Kacau rata di atas api sehingga mendidih dan menjadik sirap gula. Tutup api dan biarkan sejuk.
Setelah sejuk, masukkan mentega cair, susu cair dan telur.. Kacau rata.
Campurkan bersama tepung, soda bikarbonat, garam dan 75g gula. Buatkan lubang ditengah adunan dan curahkan sirap gula perlahan-lahan. Kacau rata. Kukus.

pau goreng


8 - 10 senduk tpg gandum (senduk bulat hok kecil tu) dlm gram more or less 360-450 gm le
1 senduk gula je
3 sdt yis segera mauripan
1 sdb - 2 sdb marjerin
1 sdb bread softener (optional - dulu tak penah guna pun)
1 sdt bread improve (optional - le ni guna coz dah ada dlm stok)

gaul gula, yis, bread improver dan tepung. pastu masuk marjerin dan gaul wat cam bread crumb tu then tambah bread softener. pas tu taruk air agak2 sesuai nak diuli. uli le sampai tak melekat di jari dan elastic. bior 10 minit. pastu bulat2 dan isi inti. lepas isi inti bior dlm 30 minit baru le digoreng.

Wednesday, December 16, 2009

marble chocolate pistachio cheese cake.

ciskek ni resipi yg di adjas2. resipi yg pernah ku letak di entry yg lalu iaitu chocolate cheese cake tapi ku adjas jadi cengini . resipi kat bawah tu ku agak2 le camna ku adjas aritu.

hasilnya memang sedap. tapi ku rasa ku lebih suka kalau base dia guna chocolate biscuit dari digestive. guna le oreo ke atau yg sewaktu dengannya.

ku buat ni masa sedara2 ku datang umah last friday. kak ipar ku suka benor kek ni. kak ros pun suka siap minta bawa balik lagi hehehe. ku kalau buat ciskek utk makan kat umah jarang ku mekap atau letak topping. coz ku suka nak nikmati rasa ciskek tu tanpa gangguan rasa toppingnya hehehe.
marble chocolate pistachio cheese cake
100g digestive biscuits
30 gm chocolate- melted
60g butter
20-50 gm pistachio - roasted and crushed.

FOR THE CHEESE
50g dark chocolate, chopped small (ini dikurangkan men agak2 je coz ku bhg 2 adunan ni cheese ni)
300 gm Philadelphia cream cheese
50 g caster sugar
1/2 tablespoon Bird’s custard powder
2 large eggs
1 large egg yolks
90 ml sour cream
30-50 gm pistachio - roasted and crushed

1. To make the base, process the biscuits to make rough crumbs and then add the butter
2. Process again until it makes damp, clumping crumbs and then tip them into a 23cm springform tin. Press the biscuit crumbs into the bottom of the tin to make an even base, then add a layer of pistachio and drizzle the melted chocolate over it and put into the freezer while you make the filling.
3. Preheat the oven to gas mark 4/180ºC. Put a kettle on to boil. Melt the chocolate either in a microwave or double boiler, and set aside to cool slightly.
4. Beat the cream cheese to soften it, and then add the sugar and custard powder, beating again to combine. Beat in the whole eggs and then the yolks, and the sour cream. divide into two parts. add melted chocolate and pistachio to the first part.
5. Take the springform tin out of the freezer and line the outside of the tin with a good layer of clingfilm, and then another layer of strong foil over that. This will protect it from the water bath.
6. Sit the springform tin in a roasting pan and pour in the cheesecake filling - selang seli yek. Fill the roasting pan with just-boiled water to come about halfway up the cake tin, and bake in the oven for 45 minutes to an hour. The top of the cheesecake should be set, but the underneath should still have a wobble to it.
7. Peel away the foil and clingfilm wrapping and sit the cheesecake in its tin on a rack to cool. Put in the fridge once it’s no longer hot, and leave to set, covered with clingfilm, overnight. Let it lose its chill before unspringing the cheesecake to serve.

Monday, December 14, 2009

foto majlis kawin murni

my favorite foto.
ha ni lah pengantinnya...anak ke 3 my eldest sister, murni yanti. gambar berpayung tu sebelah murni tu seme sedara mara ku. jurumekap pun anak sedara ku gak, anak kakak no. 3 ku. mirna namanya. mirna masih belajar kat upm. so kalau ada student2 upm yg nak mekap gi majlis2 ke...boleh le contact si mirna ni rega pasti spesel utk student2 hehehe contact dia kat sini yek, wythmir_atienza89@yahoo.com
ni masa seme tengah in action..mirna tengah mekap murni, k/ipar ku tengah jahit tiara. yg lain2 tukang komen kik kik kik...mirna ngan syairah tolong murni pakai baju ie ikatkan korset etc. ku amik part tukang komen je...blusher tak cukup terang lah, lipstick kaler tak menarik lah kah kah kah.. niway each of us in the family ada kemahiran memasing. pendek kata if we are serious about it....kami boleh mulakan usahasama jadi wedding planner...dari catering, andaman, hiasan, kek seme ada yg berkebolehan hehehe. tapi belum lagi ada yg begitu serius dlm setiap bidang kemahiran memasing. cam ku gak le...meniaga kek just nak isi masa bukannya betui2 nak jadi usahawan kik kik kik kik.

ni plak cakes dan cuppies utk murni punya wedding cake. murni pilih nak kek ada buah stoberi or ceri. mula ku cari ceri tp bukan seasonnya lah...so cuma dpt stoberi je... atas skali vanilla sponge dgn stoberi filling, 2nd level ku wat blackforest and bwh skali cuppies chocolate moist dgn buttercream. kek besar tu ku guna whipping cream. tapi kek tu agak comot bila nak sampai masa nak letak atas tiers...ku tak tau le kenapa...tapi rasanya ianya terjadi coz ku salut stoberi dgn sugar syrup. sugar syrup tu mencair dan meleleh tepi2 kek. so ni lah pengajaran wat ku next time tak yah le nak salut2 buah tu...bior je dia se asli mungkin hehehe. sedih gak bila tengok kek jadi sememeh. namun...kek memang laku gilos...antara peminatnya adalah anak ku le..si irfan makan sampai 3 servings. haru betui.

ni plak door gift yg chak ku pesan. dia minta ku wat 600 pcs. so ku buat le campur2, buttercake, chocolate moist dgn muffin with fillings. dari 8 pagi ari jumaat tu ku start bakar...syairah tolong pack masuk bekas. kami settle seme dlm kol 3 pm. break sekejap pastu ku continue bakar kek kawin le plak, 2 biji kek dgn cuppies. siap kol 6 pm then continue masak dinner skit coz kakak ku, k/ros n family dan abg ku n family nak datang dinner umah ku malam tu. kak ros dari ipoh, abang plak dari kg. husband ku pun balik mlm tu gak...so memang bz giler ari jumaat tu. bila k/ros dan hubby ku dah sampai baru le kami dinner. lepas dinner dlm kol 9 pm lebih cengitu baru le aku start beat whip cream dan start letak filling utk 2 kek besar tu. then kol 10 pm lebih abg ku lak sampai. lepas derang dinner ku minta anak sedara ku athikah tolong buat kan ku punya cake tiers. tolong letakkan hiasannya. then kol 11 pm lebih ku tolong tunjuk jalan kat abg ku yg nak gi umah chak ku di puncak jalil. kat kol 1 am baru sampai umah balik. bgn 4.30 am...deko 2 biji kek tu then ku masuk tido balik sampai kol 6.30 am. bgn goreng nasi wat bekpas utk family ku dan family k/ros. then ku continue mekap cuppies dan susun stoberi atas kek. kol 11.30 am ari sabtu baru bertolak gi umah chak.



sebelum pengantin sampai..ku ngan anak2 sedara dan cucu sedara posing2 le dulu... yg dgn ku tu erni wife my nephew budiman, yg ada anak tu my niece eli kakak pengantin.


ha ni pengantin lama hehehe...mula amik gambar muka seposen je...terus anak sedara ku komplen apsal paksu muka garang je...last2 terus masing2 tergelak2...so ni lah hasilnya hahaha. wah...memang penat gilos ari tu... lewat ptg ku balik umah. dinner kami adalah lauk kenduri umah chak je...tido awal malam tu kepenatan hehehe.



ni plak gambar sedara mara yg turut hadir. mak ndak dan pak ndak pun ada. anak2 mak ndak yg tinggal di sekitar lembah kelang pun ada sama, k/hana and family, k/midah and family serta k/limah and family. fadli and family pun ada. fadli ni anak pakcik ku. pakcik and mak ndak ni adik2 mak ku. 2 orang dari adik2 pak ndak ku pun turut sama hadir iaitu pakcik harun and wife dan juga makteh aminah serta suami. pak ndak ni sepupu mak ku and he is married to adik mak ku. kenduri ni cam raya plak rasanya coz dpt jumpa kazen2. coz selalu jumpa kazen2 ni time2 raya je hehehe.

Thursday, December 10, 2009

sekitar majlis pernikahan my niece

my niece, murni, anak my eldest sister nikah last friday 4th dec 2009. i came back from kg ari rabu, khamis siapkan tempahan customer and that night started to bake cuppies and tart shell utk hantaran murni. friday morning siapkan dekorasi cuppies and filling fruit tarts. dua2 item ni...adalah item pertama kali ku buat hehehe. alhamdulillah it did turn out quite well. but still i don't like fruit tart hehehe. selain dari tu ku juga buat tiramisu cuppies and chocolate cuppies utk makan2 sama2 sedara2 ku.

murni nikah lepas asar. so kami kumpul kat umah my sister b4 asar. ku sempat gi amik my niece yg kat upm, athirah dulu seblm gi umah my sis, chak. kat umah chak, oh, ehsan, mirna dan erni dah pun ada. derang ni dtg dari ipoh a day before. my mum and my brother tak dtg. derang nanti datang masa kenduri 12/12 nih. sedara sebelah my bro in law pun ada yang datang all the way from batu pahat. so okay lah...ramai gak le kami kumpul kat umah chak.


ni lah wajah2 ceria ku dan keluarga ku, sebelah ku tu athirah, yg duduk plak dari kanan my niece mirna, kakak ku oh, kakak ku chak, murni yg dirai dan erni kakak ipar murni. family ku ramai pompuan. ramai anak sedara pompuan ku nih.. oh...anak2 were not in the photo coz dua2 tak mau di ambil gambar.


Wednesday, December 9, 2009

terkandas di tengah jalan

tgk lah rupa bebudak yg dah kebosanan akibat terkandas ditepi jalan, bas rosak beb...
hujan renyai2 ari tu ...ada rainbow hehehe..


ceritanya...ku rancang untuk balik drive sendiri dgn myvi ku tu bersama anak2 coz kata hubby dia tak dpt datang jemput kami di bbbangi. so ku plan untuk bertolak ke kampung awal pagi hari selasa 24hb november 2009. tapi tu lah kita merancang tuhan menentukan...tup tup lewat petang senin hubby called from penang...bagitau dia ada meeting kat putrajaya ari rabu so selasa after ofis dia akan drive balik sini. so ok lah...kami pun tunggu le dia. disebabkan kepenatan...hubby ku yg mulanya plan nak drive blk kg ari rabu petang, dibatalkan. kami bertolak balik dgn keta hubby ari khamis awal2 pagi. so pagi khamis tu hubby terus anto kami ke kampung ku di sungai acheh, then dia gi keja kat penang. so aritu ku buat persiapan sambut raya aidil adha dgn mak ku dan k/ipar ku dgn dibantu oleh anak2 ku dan juga anak2 sedara ku. menu stended sejak dulu kala lagi...buat ketupat pulut dgn ayam masak kuzi resipi mak ku. tapi kali ni ku yg tolong adun dan tumis but with guidance from my mom and my sil hehehe. for dinner plak ku buat sup tulang ngan daging masak cabai. after ofis baru hubby ku datang umah mak ku. so beraya le kami di sungai acheh. sempat le beraya ke rumah mak2 sedara ku, dan sempat le jumpa kazen2 yg selalu jumpa cuma time2 raya je hehehe.
hari sabtu plak awal pagi lagi kami dah bertolak ke alor star ke rumah my brother in law. my father in law ada kat sana. so beraya dgn derang kejap, pastu bawa my fil balik ke rumah dia di kubang semang. dia kena stay ngan kami anak branak for 3 days coz anak yg dok jaga dia balik beraya umah mertua di kelantan. ari rabu pepagi lagi hubby dah anto my fil ke rumah another bil coz ku anak2 branak nak balik ke bangi dgn menaiki bas ekspress. hubby amik tiket bas durian burung double decker kol 12.30 pm. tp kol 10.30 am kami dah kat bus stand coz hubby nak kena gi keja. nek bas dlm sejam lum sampai exit kuala kangsar...bas dah rosak...mula ingat rosak skit je...rupanya tak leh jalan...so kena le tunggu bas ganti. ingatkan bas ganti dtg dekat2 je...rupa2 nya datang dari alor start...pe lagi 3 jam le kami tersadai kat tepi jalan tu tunggu bas ganti...kol 6 pm baru le bas ganti dtg...tensen giler...hubby ku kata ku kena mandi bunga coz tiap kali nek bas mesti rosak kui kui kui...ku jawab balik..orang yg belikan tiket pun kena mandi bunga gak...coz 2 kali bas rosak tu dia yg belikan tiket muahahaha... masa tu ku bawa anak sedara ku, aiman sekali...nasib le sebaya irfan so derang tak le boring...macam2 derang buat kat tepi jalan tu...kumpul semut liar lah...kumbang lah...ada je lah aktiviti derang... kami sampai rumah kat kol 11 pm.
sampai umah tgk umah gelap...alamak pe hal ni...coz ku ada nyalakan lampu...rupa2 switch oto tu sudah jatuh...emmm mesti ada kilat nih...alamak bau busuk le...rupa2nya abis barang2 lam esbox rosak dan busuk...so smpai kol 1.30 am le ku ngan syairah dok kemas dan bersikah esbox tu...aduyaiiiiiiiii penatnyerrrrrrrrrrrr.
khamis esoknya tu ada tempahan, then friday nak kena wat hantaran utk my niece nak nikah petang tu...memang tensen giler masa tu...tapi alhamdulillah semuanya sempat siap...hehehe

Monday, November 23, 2009

apa2 aja

some of the orders i've accepted last weeks. though tak le byk but i was so so busy...coz i've accepted things that very tedious and took a lot of time to do...for example karipap. makan kejap je kan..harga pun murah je kalau compared to cupcake...but the time needed to make it...punya le lama...dari nak kupas ubi, potong ubi then masak the inti. dah tu tunggu inti sejuk dulu, baru le boleh uli tepung nya plak...nak kelim karipap tu satu2 pun makan masa...nak2 plak karipap pusing...double masa dia dari karipap biasa. dan sebab tu lah ku tak beriya amik tempahan karipap wpun permintaan amatlah menggalakkan. dan sebab tu juga lah ku tak letak or terima tawaran dari kedai frozen untuk letak kat kedai. for me karipap is a part time from my part time work (zanaz home biz) hehehe faham ke korang apa ku merepek nih???? so pada yg nak karipap make sure ur order is a week earlier yek. i normally make karipap on tuesday or wednesday. jadi ode at least 3-4 days before these tuesday yek. so i can plan my schedule.

this is irfan my 2nd and youngest son/child. we called him abang. with him is eva my cucu sedara. the story is hahahaha....irfan amik upsr tahun ni. and CONGRATULATION to him...he managed to get 4A 1B. though not a straight A's like his sister...but still i'm proud of him. not much hope on him...ni bukan apa...irfan budak yg sgt lasak. ulangkaji...adoiiii memang bergaduh le dgn mama dia nih. tu pun buat sekadar melepas batuk ditangga. pembetulan pun tak mau buat....suruh belajar...byk le songel dia...bukan ku marah dia, tapi dia yg marah ku...haru anak lelaki sorang ku nih..so bila dia dapat result tara ni pun...ku puas ati. the best part is..dia sendiri rasa ralat dgn 1B. ku ingat he never cared. rupanya ada rasa terkilan...emm i take it as a good sign...
the kelakar part...papa dia called tanya pasal result...i asked him to speak to irfan ...sekejap je cakap terus letak. cam weird je...petang bila papa dia balik...he asked again...irfan dpt apa, ku ckp le 4A1B dia cakap patut le sound happy. dia dengar 4B1A kuang kuang kuang. so petang tu gak...papa dia belikan hadiah... pe lagi kalau bukan handphone. so ni le hp nye.


masa lepas exam dia kata dia nak laptop kalau dpt 5As pastu berubah fikiran lak nak hp...tup tup sebelum result kuar, papa dia dpt free laptop so terus le irfan cakap if he gets good result nak hp. tu lah bebudak skarang...very demanding especially my son le hahaha. dinner lak papa dia belanja makan kat restoran saba' makan set lamb and chicken kabsah. irfan suka lamb kabsah. every month mesti nak makan kat situ. ku dah mula jemu dah nih... okay lah...next month ada lagi satu debaran.....pmr plak dub dab dub dab